HTM zorgt voor een groene Hofstad

Clean Energy

HTM zorgt voor een groene Hofstad.

Daimler Buses levert compleet ZE-systeem.

HTM, het openbaar vervoersbedrijf van én voor de Haagse regio, zet zich in voor een groen Den Haag. Zo zal er medio 2024 een start gemaakt worden met de elektrificatie van het openbaar busvervoer in de regeringsstad door de aanschaf van 95 solo en gelede Mercedes Benz eCitaro stadsbussen inclusief complete depotinrichting.  

Stroomversnelling

De omvorming naar elektrificatie komt in een stroomversnelling door de bestelling van minimaal 95 Mercedes-Benz eCitaro’s voor het jaar 2024, die de CNG-vloot zal vervangen. Daimler Buses zal naast eBussen, middels de Delftse onderaannemer ABB E-mobility, de laadinfra en civiele techniek op zich nemen voor het Haagse depot. Dit doet ABB E-mobility in samenwerking met hun gerenommeerde partner Batenburg Techniek uit Rotterdam.

100% duurzaam

“We kijken uit naar de komst van de e-Citaro’s. Daarmee zetten we een belangrijke stap op weg naar 100% duurzaam openbaar vervoer in de Haagse regio conform de afspraken die HTM hierover heeft gemaakt met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De gelede bussen hebben meer capaciteit en worden ingezet op de drukke buslijnen. Meer reizigers kunnen daardoor ook met de bus comfortabeler reizen.” aldus Jaap Bierman, algemeen directeur HTM. Joost van der Bijl, CEO bij Daimler Buses vult aan: “Wij zijn enorm blij dat HTM ons het vertrouwen heeft gegeven. Het feit dat HTM na een zeer uitgebreide tenderprocedure voor ons kiest, is voor ons een bevestiging dat wij met onze mobiliteitsoplossing voor eMobility de juiste weg zijn ingeslagen. Wij kijken er dan ook naar uit om onze langdurige samenwerking met HTM aan te vangen en met elkaar een groen Den Haag te realiseren”.  Marketing & Sales manager Benelux bij ABB E-mobility, Dennis Brouwer,  is zeer verheugd met de opdracht: “De verdere verduurzaming van de HTM busvloot is een prachtig voorbeeld van de energietransitie in de mobiliteit. ABB E-mobility draagt middels de levering van de laadinfrastructuur graag haar steentje bij, en mag hierin optrekken met installatiepartner Batenburg Techniek. Een beproefde samenwerking die vertrouwen wekt in een goede uitvoering van deze stap naar emissievrij vervoer.”

Het neusje van de zalm

De  driedeurs eCitaro en eCitaro G  bussen beschikken over de nieuwste batterijtechnologie van de derde NMC generatie, waardoor een goede operatie verzekerd is. De lage vloer eBussen worden via pantograaf geladen in de depots van HTM. Ook op het gebied van comfort komen de reizigers niets tekort. Zo worden reizigers verwelkomd in een vriendelijk interieur met een vloer in houtlook. Ze nemen plaats op luxueus beklede stoelen in de vernieuwde HTM-uitvoering. Er bevinden zich speciale gebruiksoppervlakken voor rolstoelen voor reizigers met beperkte mobiliteit en/of kinderwagens. Uiteraard zijn alle eCitaro’s voorzien van Spiegel Camera’s en veiligheidssystemen zoals; Preventive Brake Assist en Side Guard Assist. Hiermee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor de medeweggebruikers en passagiers.

Een aangename temperatuur in de eCitaro wordt gerealiseerd met het state-of-the-art klimaatbeheersysteem. Uniek hieraan is dat de chauffeur de temperatuur op zijn werkplek gescheiden van de passagiers regelt.

Over HTM

HTM is het openbaar vervoerbedrijf van én voor de Haagse regio. HTM is vanouds hecht verankerd in de Haagse samenleving en is met  trams, light-railvoertuigen en bussen een herkenbaar en vertrouwd gezicht in de regio. Met ruim 2.000 medewerkers verzorgen zij een belangrijk deel van het collectief personenvervoer over de rails en over de weg in Den Haag en in de regio.

Meer informatie?

Zie ook

Clean Energy
Laadinfrastructuur voor Qbuzz

Qbuzz is in 2018 gaan samenwerken met Batenburg Techniek  in haar zoektocht naar emissievrij busvervoer. Batenburg Techniek verzorgt de energie-infrastructuur voor de laadoplossingen van Qbuzz. Zo werken we samen aan een 100% elektrische toekomst voor Qbuzz in 2030.

Laadinfra voor Keolis
Batenburg Installatietechniek heeft de laadinfra verzorgd voor Keolis Nederland en deze week is de grens van 10 miljoen elektrische kilometers bereikt door de grootste elektrische bussenvloot van Europa.