Telescopische kraan voor installatie van off-shore windmolens

Clean Energy

In opdracht van GustoMSC, een gerenommeerd ontwerp en- engineerings bedrijf voor mobiele offshore units en equipment, heeft JB Systems de opdracht mogen ontvangen om het besturingssysteem te ontwerpen en te bouwen voor de grootste telescopische offshore kraan ter wereld. Dit is voor JB systems het tweede grote innovatieve project voor GustoMSC.

Sales manager ‘Kees van der Meijden’ beschouwt deze vervolgopdracht als een bevestiging van het wederzijds vertrouwen tussen GustoMSC en JB Systems, waar de basis voor werd gelegd tijdens de realisatie van de automatisering van de Chela; een innovatief kraanontwerp voor ‘drilling rigs’.

Meer informatie?

Ontworpen voor 'next-generation' windparken

De innovatieve telescopische kraan, waar JB Systems de besturingssoftware voor zal leveren, is in het bijzonder ontworpen voor de installatie van ‘next-generation’ windparken. De door GustoMSC ontworpen kraan combineert twee extreme eisen: op 160 meter hoogte boven het scheepsdek kunnen werken voor bijvoorbeeld het plaatsen van de nacelle en en de rotorbladen en een hijsvermogen van meer dan 2500 T voor het installeren van de fundaties. 

 

Maatwerk software

"Voor de meeste projecten die wij bij JB Systems uitvoeren ontwikkelen wij maatwerk software, zo ook voor deze kraan. Echter met het oog op vervolgorders voor dit type kraan hebben wij de software zo opgezet dat wij deze kunnen hergebruiken waarbij verschillen in uitvoering, die regelmatig klant specifiek zijn, eenvoudig kunnen worden aangepast." 

Door deze manier van software ontwikkelen en onze simulaties zijn wij in staat om veranderingen die tijdens het project worden doorgevoerd, eenvoudig te integreren met een minimum aan kosten en doorlooptijd. Naast de software engineering hebben wij ook het elektrotechnisch ontwerp gerealiseerd voor de besturing van de kraan. Deze engineering is de basis voor het bouwen van de kasten en het installeren van de kraan. Al onze werkzaamheden zijn getoetst door een Japans certificering instituut class NK. Ter voorbereiding op de definitieve FAT wordt er een zogenaamde extended FAT uitgevoerd. Hierbij worden een aantal fysieke componenten zoals besturingskasten, motoren en winches opgebouwd en aangesloten om nog beter te kunnen worden getest.

Zie ook

Meetsessie voor L-type Ampelmann
Samen met Batenburg Installatietechniek en Batenburg Applied Technologies hebben we een meetsessie opgezet om verstoringen te meten aan de L-type.
Batenburg werkt mee aan ontwikkeling Copal C2 Mobile
Voor de Copal C2 Mobile leveren wij een complete operator chair waarmee de operator de machine vol automatisch kan besturen.
Complex redundant automatiseringsconcept voor Motion Compensated Gangway
De Ampelmann is het succesverhaal van een aantal studenten van de TU Delft die met een innovatief idee een succesvol bedrijf hebben opgericht en een grote bijdrage hebben geleverd aan het verhogen van de veiligheid bij het overstappen en werken op zee.